آغاز مرمت برج کبوترخانه قلعه ترکی لنجان‌

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان لنجان، گفت: برج‌های کبوتر خانه یکی از گونه‌های بناهای تاریخی در حوزه میراث کشاورزی هستند که در گذشته برای نگهداری کبوتران و استفاده از فضولات آنها به عنوان کود در مزارع کشاورزی ایجاد شده‌اند. احمد فتحی اظهار کرد: شهرستان لنجان به واسطه وجود مزارع کشاورزی و آب […]

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان لنجان، گفت: برج‌های کبوتر خانه یکی از گونه‌های بناهای تاریخی در حوزه میراث کشاورزی هستند که در گذشته برای نگهداری کبوتران و استفاده از فضولات آنها به عنوان کود در مزارع کشاورزی ایجاد شده‌اند.

احمد فتحی اظهار کرد: شهرستان لنجان به واسطه وجود مزارع کشاورزی و آب و هوای مناسب برای پرورش کبوتران دارای کبوتر خانه‌های زیادی بوده است که در حال حاضر ۷ عدد از این کبوترخانه‌ها باقی مانده‌اند.

کبوترخانه قلعه ترکی که به شماره ۳۱۹۳۲ در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده یکی از این کبوترخانه‌ها است که در سال‌های گذشته دچار آسیب‌های جدی شده که عمدتاً ناشی از شرایط آب و هوایی منطقه بوده و نیازمند مرمت اضطراری بود که با حمایت فرمانداری لنجان و به ویژه بخشداری باغبادران، از محل اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری، مبلغ ۷ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این بنای تاریخی تخصیص یافته و اکنون توسط پیمانکاران متخصص در حال مرمت است.

وی افزود: این برج کبوترخانه شش قلو که به برج سرهنگ نیز معروف است در روستای قلعه ترکی در فاصله ۲۶ کیلومتری زرین‌شهر(مرکز شهرستان لنجان) واقع شده و حدود ۶۵ متر زیربنا دارد و در دوران قاجار ساخته شده است. چند عکس یادگاری قدیمی که در کنار این برج ثبت شده‌اند و توسط اهالی فرهنگ دوست روستا به اداره میراث فرهنگی تحویل داده شده‌اند، نشان می‌دهند که روی بدنه این برج نقاشی‌هایی وجود داشته‌اند که بر اثر مرور زمان از بین رفته‌اند و بررسی مفاهیم و کاربرد این نقوش نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان لنجان گفت: وجود یک سکوی سنگی در اطراف این برج کبوتر خانه باعث شده تا پی‌های این بنای تاریخی کمتر در معرض آب‌های سطحی باشد و نبود آسیب جدی در این قسمت باعث حفظ استحکام قسمت‌های اصلی آن شده است. قطار بندی‌های اطراف بام، نوارهای گچی کمر و بام و بقایای نقاشی‌های روی بدنه و خشت چینی و آجرچینی‌های شبکه‌ای روی بام برج از جذابیت‌های تزیینی این اثر تاریخی به شمار می‌آیند.

فتحی خاطرنشان کرد: با همراهی و حمایت مردم میراث دوست روستای قلعه ترکی، مرمت این بنای تاریخی با سرعت در حال انجام است که امیدواریم بخش اول مرمت این برج در ابتدای سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.